Jak tracić mniej ludzi na bitwach.

Jak tracić mniej ludzi na bitwach i podstawy taktyki.

Przede wszystkim należy wytłumaczyć swoim wojakom zasadę “cienia”.

Cień” to obszar niewidoczny dla wroga. Pokażę na obrazku o co chodzi.

Po najechaniu kursorem myszy na postać gracza widzimy cień.

Jest to obszar który postać nie widzi, czyli nie możemy strzelać do osób w cieniu.

obrazek1

Tutaj niedobitki atakujących stoją w cieniu baszty zawadiaków.

Dzięki temu część zawadiaków (np. zaznaczony gracz a.simon) ich nie widzi.

Graczy niewidzących jest o wiele więcej – przesuwając kursorem myszy po “łebkach” obrony byłoby to świetnie widać, ale myślę że nie trzeba aż tyle screenów 🙂

Pokazany cień z pozycji gracza a.simon jest wystarczający i dobrze ilustruje zasadę.

Rotacje (rotki, zmiany)

Żeby wygrać nie możemy dać się wystrzelać. Dlatego osoba z małym hp nie może być ostrzeliwana, bo padnie.

Rotacja to zamiana ludzi miejscami. Dają strzałki (wskaźniki ruchu) na siebie nawzajem.

Jeśli strzałkę widzą jako zieloną (nie jak zwykle brązową) to znaczy że rotacja się odbędzie.

obrazek2 obrazek3

Jeśli sytuacja ma miejsce w ataku i jeden z nich padnie w rundzie w której się rotują – ten drugi zostanie w miejscu tam gdzie stał.

Dowódca musi nie tylko powiedzieć kto z kim ma zrotować się, ale gdzie stoją względem siebie, bo jest mało czasu na szukanie się po mapce.

Trzeba mieć jeszcze kim rotować :->

Osoba z wyższym hp musi stać w tym samym lub sąsiednim sektorze co wycofywany ranny.

Niekiedy zmiennik jest dalej niż sektor i musi dojść, więc pomyślmy o tym odpowiednio wcześniej.

Jeżeli w sektorze są wyznaczane rotacje nikt inny w nim się nie rusza.

Mogłoby to spowodować dosyć przypadkowe przesunięcia się innych osób.

Wskazówki dla ataku

Początek bitwy – ustawienie

Ustawienie początkowe jest istotne. Ogólnie hp na bitwach jest większe jak dawniej, i zazwyczaj wszyscy przeżywają pierwszą rundę. Zazwyczaj – nie zawsze o czym niżej

obrazek4

Widać tu kilka błędów atakujących

  1. osoby w dolnych sektorach – dwa offy ustawione “na flagę” (ten z prawej zginął w pierwszej rundzie, ten z lewej – w trzeciej); przykład bezmyślności
  1. w głównej grupie po prawej widać osobę z bardzo niskim hp która stoi w pierwszej linii; możemy założyć oczywiście że ten ktoś chce szybko paść żeby zdobyć torbę lekarską, ale normalnie taka sytuacja jest niedopuszczalna

Jeszcze się bitwa nie zaczęła, a atak już ma spisane na straty 3 osoby.

  1. osoby które wystają poniżej baszty

tutaj akurat nie było już miejsca, wszyscy nie mogli pomieścić się na szerokości muru

w takiej sytuacji – lepiej wystawać na górze niż na dole.

Dlatego na górze, ponieważ jeśli atak idzie górą to te osoby wystające będą w kolejnej rundzie zasłonięte przez atakujących wchodzących do sektora nr 10

Druga korzyść jest taka, że skoro atak ma iść górą, to te osoby już ostrzeliwują “tych co trzeba”

Dlaczego niedobrze jest wystawać?

Wynika to z zasady “cienia”. Najlepiej posłużę się obrazkiem.

obrazek5

Widać że wystając poza linię baszty jest się widocznym dla wroga nawet bardzo daleko.

Czyli do osoby po prawej która wystaje strzeli 3 osoby z baszty żołnierskiej.

Dla porównania wyżej – osoba stojąca w pierwszej linii otrzyma strzał tylko od 1 osoby z prawego muru.

I tu dochodzimy do kolejnej zasady – zasada bliskości strzału

Strzelamy do osoby najbliższej spośród tych osób, które widzimy w zasięgu strzału.

Ta sama sytuacja – nie patrzcie teraz na cień, bo posłużyłem się tym samym obrazkiem. Popatrzmy na inne osoby.

obrazek6

Jak widać osoby stojące na wprost baszt otrzymują większy ostrzał.

Jest tak dlatego, że dla wszystkich 3 rzędów na baszcie są najbliższym celem.

Proszę to wziąć to pod uwagę i przy przestawianiu przed bitwą (małe hp do tyłu) skupić się właśnie na miejscach na wprost baszt.

Przemieszczanie się

Głównie “długimi” sektorami. To są te największe, po zewnętrznej części mapy.

Dlatego tymi, ponieważ tak jest najszybciej i mieszczą najwięcej osób.

A o to chodzi – żeby jak najszybciej przemieszczać te masę ludzi.

Można przesuwać się tylko o 1 sektor na rundę.

Dlatego nie dajemy strzałki więcej jak o 1 sektor, bo może nas wywalić (czyli komputer nam może zmienić trasę – punkt docelowy będzie ten sam, ale droga może być inna).

Bitwa

Kolejny przykład działania zasad cienia i bliskości strzału, tym razem jednocześnie.

I kolejny błąd atakujących.

obrazek7

Dolne baszty widzą górny skrawek mapy.

Na przykładzie wyżej widać, że ludzie na trawie na górze są celem dla baszty żołnierskiej.

Zaznaczony gracz Fortowiec98 strzela do pierwszej osoby z lewej w drugim rzędzie.

Większa część dolnych baszt widzi sporą część trawy nad górnym murem.

Dlatego nigdy nie stajemy w skrajnych kratkach na górze w ostatnim rzędzie.

Zapewne część osób dziwiło się nie raz – jak to możliwe, że obrywają stojąc “bezpiecznie”?

Cóż, czas przestać się dziwić a zacząć myśleć.

Takich sytuacji jak wyżej jest więcej i nie dotyczą tylko górnej trawy.

Pamiętajcie: wybierając punkt docelowy sprawdzajcie w czyim będziecie zasięgu.

Jak sprawdzić? Kliknijcie na sobie i potem zanim klikniecie na miejsce wyznaczone chwilę “pojeździjcie” po kratkach wskaźnikiem ruchu (strzałką) w różne miejsca w których moglibyście stanąć. W miarę jak będziecie nim ruszać w różne strony on się będzie rozciągał, malał, cień się będzie zmieniał. Badacie teren po prostu. Jak wybierzecie dobre miejsce – wtedy kliknąć.

Sposób ataku na flagę

Jestem przeciwnikiem ataku na flagę. Dlaczego?

Atak na flagę jest:

– ryzykowny

– wymaga absolutnej dyscypliny w ataku i poświęcenia

– wymaga dużego hp

Poza tym pozbawia ataku punktów doświadczenia bo:

– z wybicia wszystkich obrońców “exp” byłby większy.

– dużo atakujących ginie przy zajmowaniu flagi

Atakować flagę jest sens tylko wtedy, gdy nie widać innej szansy na zwycięstwo.

Z której strony atakować

To zależy od tego jaki to fort – mały, średni czy duży – różnią się rozmieszczeniem sektorów, a zwłaszcza budynków wewnątrz fortu.

Oczywiście sporo zależy od rozmieszczenia i ruchliwości obrony.

Wchodzenie do środka fortu

Sektory w forcie są dużo mniejsze od pozostałych. Przez to przemieszczanie się wewnątrz fortu jest powolne.

Poza tym środek fortu jest widoczny dla wszystkich którzy stoją na umocnieniach. A więc do ludzi idących na flagę strzela cały fort.

Sektor flagi daje ujemne modyfikatory cech – zmniejsza osobom stojącym na fladze umiejętności o -20. Czyli częściej obrywają, a sami strzelają niecelnie.

Przede wszystkim ludzie na fladze muszą być chronieni – czyli musi ktoś za nich zbierać obrażenia.

Można to zrobić na dwa sposoby

– wystawić blokera, który będzie stał bliżej wroga niż ludzie na fladze i poświęcając się zapewni im przeżycie i utrzymanie flagi (np. na górnym murze przy baszcie poszukiwaczy)

– albo dochodzący do flagi przysłaniają tych, co już na niej stoją

Musi też być stały dopływ ludzi – przerwa w zajmowaniu flagi spowoduje odliczanie od początku.

Flagę trzeba utrzymać 5 rund – nie jest to łatwe.

Przyjrzyjmy się kilku sytuacjom na forcie które mogły doprowadzić do przejęcia flagi.

Weźmiemy na warsztat bitwę o mały fort, gdyż najczęściej na takich walczymy.

Proszę spojrzeć na obrazki

——————————————————————————————————-

Zaczynamy Początek bitwy.

obrazek8

Komplet 50:42. Ustawienie prawidłowe dla obu stron.

———————————————————————————————————

Podejście nr 1

obrazek9

Widać że atak podszedł pod mur. Prawą stronę ma praktycznie wolną.

Ma też przewagę 44:35

Gdzie są pułapki

  1. Prawa strona fortu ma 9 + 9 (obie baszty) + 5 (szerokość muru) = 23 miejsca.

Czyli gdyby atak wszedł (na prawy mur i obie baszty) straciłby przewagę.

Strzelałoby 35 obrońców do 23 atakujących.

  1. Obrońca stojący na koszarach w każdej chwili może zablokować drogę do flagi

podobnie ci obrońcy którzy stoją na górnym murze

  1. Proszę zwrócić uwagę na przejście między koszarami a magazynem. Ten wąski przesmyk to maleńki sektor który ma tylko 3 kratki. Czyli mieści naraz tylko 3 osoby. Atak idący przez ten przesmyk byłby rozstrzeliwany praktycznie na bieżąco.

To dlatego atak na flagę z prawej strony jest najgorszym wariantem na małym forcie.

  1. w sektorze nr 9 (długi środkowy na górze) obrona ma na wszelki wypadek blokera, gdyby atak rozmyślił się i chciał iść górą

———————————————————————————————————

Podejście nr 2

Dowódca zdecydował się na atak od góry

obrazek10

Z ponad 30 atakujących 20 z nich nad górnym murem ma w miarę dobre hp.

Górny mur czysty, droga do flagi też, wydaje się że jest ok.

Wejście?

Błąd!

Gdzie są pułapki

  1. W tej chwili atak nie ma już przewagi – przy wejściu na umocnienia nie miałby szans w wymianie ognia, więc przy tym ustawieniu obrony i ataku już samo wejście jest bez sensu

Trzeba wypracować inną sytuację. Albo iść na flagę. I tu jest problem, bo…

  1. …obrońcy żeby dojść do flagi potrzebują 3 rund, a atak 4 (bo musi najpierw wejść na mur).

Zresztą nawet przy równej liczbie obrona i tak rusza pierwsza.

Atak nie zdąży. Nie ma szans.

Prawidłowym rozwiązaniem byłoby obtłuczenie baszty poszukiwaczy i wtedy wejście, lub przejście dalej na lewą stronę fortu.

5 osób z obrony stoi na budynku głównym w forcie i miałoby 2 rundy straty. A więc atak miałby dodatkowa przewagę.

A co zrobił dowódca? Zaryzykował

———————————————————————————————————

obrazek11

  1. osoby zaznaczone kółkiem – “parówy” to łagodne określenie – postanowiły przeczekać 2-3 rundy; ci ludzie nadają się do zbierania bawełny a nie na forty
  2. atakującym udało się w tej bitwie zająć flagę na 2 rundy

Atak zakończył się klęską

Proszę zwrócić uwagę, że offy po prawej stronie nie miały wyznaczone punktów docelowych, a więc przez większą część bitwy nie strzelali do nikogo

Atak na flagę na dużym forcie (bitwa na 260 osób 🙂 jest dokładnie przedstawiony tutaj:

nieudany atak na flagę na dużym forcie   (link do dokumentu google, 10 stron)

Przejmowanie i utrzymywanie sektorów

Przejmujemy sektor dając strzałki ruchu na niego. Jeżeli ktoś w nim stoi – zostanie ostrzelany.

Sektor można przejąć dopiero wtedy, gdy nie ma w nim żadnego obrońcy.

Do przejmowania sektorów i bloczenia wykorzystuje się najczęściej:

Koksy (tanki, spaślaki)

Postacie które zostały “zbudowane” z myślą o fortach – kosztem pojedynków, prac i questów (zadań). Praktycznie wszystkie punkty umiejętności mają wpakowane w punkty życia (hp), przez co to hp sięga np 6 tys a nawet więcej (widywałem i ponad 11 tys hp). Przeważnie są to żołnierze – z racji bonusów swojej klasy postaci mają predyspozycje do dużego rozwoju pod hp

Poszukiwacze “z premką”

Poszukiwacze, którzy do gry wykorzystują “bryłki”, i mają opłaconą opcję “Premia postaci”. Częściej włącza się im wtedy bonus – więc unikają większości strzałów.

Tacy poszukiwacze są w stanie przejąć sektor dla nas i utrzymać go, nawet samotnie, przez kilka rund. To są trochę “chudsze” koksy od żołnierzy, ale oczywiście też muszą mieć duże hp.

Oczywiście koksów do przejmowania i bloczenia sektorów musimy mieć kilku – nikt nie jest nieśmiertelny.

Zazwyczaj dąży się w ataku do jak najszybszego przejścia nad górny mur.

Stojąc nad górnym murem “zmiękcza się” go. Wejście następuje po oczyszczeniu górnych baszt i muru, ale częściej idzie się dalej, na lewą stronę fortu.

Chodzi o to, żeby jak najwięcej obrońców wybić przed wejściem na umocnienia.

Przykładowo – atak na mały fort z prawej strony

Przejmujemy sektory – kolejno: 10, 9, 24, 23, ewentualnie jeszcze 25 i 22.

Ci którzy się nie zmieścili w 24 i 23 przechodzą na lewą stronę fortu pomóc rozbić basztę poszukiwaczy.

Wtedy osoby z sektorów 24 i 23 “wbijają” na górny mur, a pozostali na górze (10, 9, 25, 22) – na baszty. Ci którzy pomagali rozbijać basztę poszukiwaczy – stają przy niej tak, żeby nie wystawać poza linię ataku

Nie wchodzimy do środka fortu. Osoby z bardzo niskim hp (ranne) stają tak żeby nikt do nich nie strzelał, ale sami żeby mieli cel

Eliminacja blokerów obrony (ubijanie koksów)

Osoby z sektorów sąsiadujących z sektorem zajętym przez obronę – dają strzałki na niego. Wtedy strzelają nie do np. baszty która mają bliżej, tylko tam gdzie dadzą strzałkę.

Strzelamy się z trawą a nie z basztami, bo obrona na trawie nie ma bonusów!

Jeżeli ktoś boi się, że po przejęciu sektora wejdzie za daleko pod lufy wroga – nie trzeba dawać na osobę, wystarczy dać na ten sektor.

Żeby ubić “blokera” – wszyscy muszą dać strzałki. To jest ważne.

obrazek12

Złamana została zasada bliskości strzału, ale:

  1. to działa tylko wtedy jak damy strzałkę na sąsiedni sektor
  2. ważna jest ocena sytuacji – jeśli siła ognia jest za mała na ubicie koksa, a w pobliżu ma kolegów (innych “koksów” do rotacji) – to nie ma sensu – nic za wszelką cenę

Coś co ma być środkiem do celu nie może stać się celem głównym! Nie można się zapomnieć.

Częsty błąd!

Oszczędzanie ludzi – chowanie ich

Na przykład przeszliśmy na górę fortu, ale część ludzi wystaje na górze po prawej stronie.

Bardzo częsty błąd! Musimy ich szybko schować, bo dla prawej strony fortu są jedynym celem.

obrazek13

Wskazówki dla obrony

Początek bitwy – ustawienie

Jeżeli wiemy z której strony przeciwnik atakuje – sprawa jest prosta. Obstawiamy tę stronę, czyli np. przy ataku z prawej najpierw obstawiamy prawe baszty i prawy mur.

A jeśli nie wiemy z której strony wróg stoi?

Są pewne ogólne zasady obsadzania fortu:

– najpierw obsadzamy baszty, następnie górny mur, boczne mury i dolny – w tej kolejności

– nie stajemy na domkach ani wewnątrz fortu

– nie stajemy na fladze

Staramy się tak obsadzać baszty, żeby na każdej była złota strzelba i żołnierz – dla bonusów

Najsilniejsze hp dajemy:

– na rogi baszt (bo tam będzie najsilniejszy ostrzał)

– na prawy mur (z tego samego powodu, bo atak jest przeważnie z prawej)

– na górny mur (bo ci ludzie schodzą na trawę bloczyć sektory); część z nich będzie potrzebna do rotacji na baszcie zawadiaków; no i od góry przeważnie atak próbuje wchodzić

Nie możemy mieć offów na basztach! To muszą być online! Bardzo częsty błąd!

Jeśli na basztach będą offy – padną, bo nikt ich nie zrotuje, a więc stracimy strzelby. Offy na basztach komplikują rotacje bo nie ustępują miejsca.

Poza tym nic nie denerwuje jak off który porusza się w czasie bitwy, bo jakiś mądrala ustawił postać “na expa” na baszcie, wywaliło go, ale off “dzielnie” szuka swojej miejscówy, nieraz wywalając kogoś w trakcie rotacji.

Ustawianie się offów na expa trzeba bezwzględnie tępić!

Zwłaszcza nagminne jest zapełnianie offami baszty żołnierskiej.

Ludzie którzy nie zmieścili się na umocnieniach – stają pod górnym murem.

Starajmy się nie ustawiać postaci na offach, bo wtedy wyrzuci ich do środka fortu, gdzie będą nieprzydatni

Bitwa przykładowa – obrona na małym forcie jeśli atak jest z prawej strony

Górny mur schodzi na trawę (na początek kratkę w górę) robiąc miejsce na murze osobom ze środka fortu; na trawę schodzi też baszta poszukiwaczy i baszta żołnierska; blokujemy sektory na górze, zwłaszcza nr 9, ale także 24 i 23,

następnie ludzie na górze na trawie i na dole na trawie przesuwają się w prawo; atakujących zamykamy w kleszcze

czyli “wychylamy się” górą i dołem, oczywiście z głową, nie chodzi o to żeby paść tylko mieć cel, od zbierania strzałów są baszty, chyba że dowódca zleci komuś odciążyć ostrzał na baszty

gdy “górna trawa” i “dolna trawa” się wychyli – bitwa jest w zasadzie wygrana, kwestia konsekwencji (czyli robimy rotacje tylko i nie kozaczymy)

wtedy atak już nie strzela się tylko z prawą strona fortu ale z prawie wszystkimi obrońcami – a my w obronie tylko ciśniemy, i ciśniemy

Najczęstszym błędem obrony jest zwlekanie z zejściem z nieobleganej części fortu na trawę, przez to część osób do nikogo nie strzela, a ci którzy są pod ostrzałem giną szybciej, bo nie mają wsparcia

Zatrzymywanie ataku

Jak to zostało wspomniane wyżej w opisie bitwy – zablokowanie sektorów strategicznych na trawie, trzymanie atakujących w jednym miejscu i ściągnięcie reszty obrońców do pomocy – wybicie do ostatniej sztuki.

Ustępowanie – przykłady

Jeżeli nie możemy utrzymać prawego muru – rotacje wymagają zbyt dużych poświęceń i tracimy bardzo szybko hp? mur robi się “dziurawy”? – schodzimy do środka. Ale – uwaga – nie byle jak. Każdy daje tylko 1 krok w tył (czyli 1 kratkę w lewo). Dzięki czemu linia będzie utrzymana. Jeżeli atak wejdzie na pusty mur – pierwszy otrzyma salwę. Nie tylko od obrońców pod murem, ale i od reszty fortu – bo będą najbliższym celem.

Jeżeli nie możemy utrzymać górnego muru – kiepska sprawa, czyli padły nam koksy bloczące górną trawę? pozwoliliśmy atakującym podejść aż tutaj? ok, organizujemy linię obrony na dolnym murze i basztach.

Czyli schodzimy tam ruchem przeciwnym do ruchu wskazówek zegara

Konkretnie – baszta poszukiwaczy na lewy mur, lewy mur na basztę żołnierską, baszta żołnierska na dolny mur.

Jak zrobimy linię obrony na dole – wtedy możemy rotować. Inaczej nam się ludzie poblokują nawzajem – będą się przemieszczać za wolno.

Jeżeli nie możemy utrzymać prawych baszt

Fatalna sprawa, zazwyczaj dzieje się tak gdy nie mamy kim rotować, i jest logicznym następstwem padnięcia prawego muru.

Z baszt wycofujemy wszystkich, zostawiając tylko blokerów. Blokerzy stają w skrajnych wewnętrznych rogach baszty (po jednym na basztę). Ich zadaniem jest utrzymać je dopóki nie ogarniemy sytuacji – czyli nie ustawimy linii obrony po drugiej stronie fortu.

Jest to ważne, bo część obrońców ucieka przez środek fortu i mogą stać się łatwym celem do odstrzału; gdyby atak wszedł na umocnienia – są najbliższym celem.

Oczywiście w każdym przypadku – czyli wpuszczenia przeciwnika na umocnienia – musimy zabezpieczyć flagę

Sposób blokowania flagi

Flagi nie bronimy stojąc na niej, tylko na sektorach w pobliżu, zastawiając (zagradzając) drogę do niej atakującym.

Po co stać na fladze i ginąć, jak można obronić ją stojąc w innych sektorach?

Do blokowania flagi wystarczy kilka osób. Ustawiamy je tak, by zajmowały sektory na drodze do flagi i jednocześnie najmniej obrywały od atakujących (w miarę możliwości chować się za domkami).

Przy dużym naporze ataku na flagę może być konieczne zejście obrońców do środka fortu.

Po co? Po to, żeby strzelać do ludzi idących na flagę, a nie do ludzi na trawie.

Jak pamiętamy – strzela się do osoby najbliżej, więc wchodząc do środka ludzie na trawie stają się niewidoczni dla nas; najbliższym celem są wtedy ci idący na flagę i o to chodzi.

Większość przegranych przez flagę właśnie przegrana była przez to – obrońcy expili na basztach i murach do końca.

Ci na trawie to albo tchórze albo offy – więc zdążymy ich wybić. Po stracie flagi – nie.

Strata flagi oznacza koniec bitwy.

Podsumujmy:

  1. Żeby mniej tracić ludzi musimy mieć większość online i zdyscyplinowanych – wtedy rotacje są możliwe, a więc mniej ludzi ginie.
  2. Offy muszą mieć wyznaczony punkt docelowy. Nie tylko zbiorą część obrażeń, ale zrealizują jakiś cel taktyczny (np. obiją jakąś basztę).
  3. Strzelamy sie zawsze z przewagą ognia, w miarę możliwości wykorzystując bonusy.
  4. Dowódca dobrze by miał typowo męskie cechy 😉

Trochę żartuję, ale charyzma jest istotna – wyraźny głos, spokój i pewność siebie.

  1. Istotne jest wykorzystanie “koksów;’ do przejmowania i utrzymywania sektorów strategicznych.

/Przykładowo jeden koks 6 tys hp może przyjąć na siebie 20 trafień po 300hp.

Jeśli zamiast niego damy 3 osoby z mniejszym hp – loteria, może paść 1 albo padną wszystkie./

Oczywiście koks nie jest nieśmiertelny, ale niedopuszczalne jest chowanie się spaślaków za plecami słabszych i rannych kolegów.

  1. Kluczowe jest utrzymanie jak największej ilości strzelb.

Ilu przeżyje w danej rundzie – tylu będzie strzelało w następnej.

Szanujmy ludzi. Nie wystawiajmy bezmyślnie ich postaci na pewną śmierć, a na spikerii szanujmy się. Będą mieć większe zaufanie do nas, i nie raz z chęcią poświęcą się dla wygranej.

Dobrze przeprowadzona bitwa to straty nie większe jak 10 osób.

I nic tak nie łączy jak wspólne zwycięstwa 🙂

——————————————

Miałem problem z doborem odpowiednich screenów.

Chodzi o to, że Replays na WestForts (czyli powtórki bitew) nie pokazują jak biegnie cień, więc są mało przydatne do wykorzystania w większości przykładów.

Czajenie się na bitwy dla zrobienia odpowiednich migawek – szkoda czasu.

Praktycznie zamiast “Jak mniej tracić ludzi na bitwach”

wyszły “Podstawy taktyki w oparciu o przykłady na małym forcie”   🙂

Autor: Adam M. lipiec 2011,
wygrzebał i ocalił Refresh04

Jeśli kopiujesz zawartość  strony, proszę wstaw link z którego to kopiowałeś. Napracowałem się nad tym wszystkim.

thewest.1.ufacebook

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.